روش ها و کاربرد های نقشه برداری هوایی با پرنده های بدون سرنشین
 

نقشه برداری فتوگرامتری هوایی

نقشه برداری هوایی یک روش جمع آوری اطلاعات جغرافیای با استفاده از وسایل هوایی می باشد. جمع آوری اطلاعات می تواند با استفاده از تکنولوژی های مختلفی مانند عکسبرداری هوایی، رادار، لیزر یا از تصاویر سنجش از دور با استفاده از باندهای طیف الکترو مغناطیس، مانند گاما، ماورای بنفش و مادون قرمز انجام شود.

نقشه برداری هوایی به طور معمول با استفاد ه از هواپیماهای سرنشین دار که در آن سنسورها (دوربین رادار، لیزر، حسگر ها و غیره) و گیرنده سیستم ماهواره ای ناوبری جهانی یا GNSS راه اندازی شده انجام می شوند. بجز هواپیماهای سرنشین دار از دیگر وسایل نقلیه هوایی مانند پهپادها (UAV)، بالن ها و هلیکوپتر ها نیز می توان استفاده کرد.

 

نقشه برداری هوایی با پهپاد یا هواپیماهای بدون سرنشین

 

دو نوع رایج نقشه برداری هوایی عبارتند از:

 

۱- لیزر هوایی یا لیدار(LIDAR):

لیدار یا مسافت یابی و شناسایی نوری یک سیستم فعال می باشد که از نور لیزر برای شناسایی و اندازه گیری فاصله استفاده می کند. نیمرخ لیزر هوایی از پالس های لیزر با طول موج کوتاه استفاده می کند که بسوی زمین فرستاده شده، بازتابش پیدا کرده و توسط گیرنده های وسیله هوایی دریافت می شوند. از طریق محاسبه زمان بین انتشار پالس و دریافت آن توسط گیرنده، برای تعیین فاصله پالس تا جسم مورد نظر استفاده می شود.

 

نقشه برداری هوایی با پهپاد با استفاده از سیستم لیدار

 

۲- فتوگرامتری هوایی:

 فتوگرامتری علم اندازه گیری بر روی عکس می باشد. اما امروزه با وجود پهپاد ها و نرم افزار های مختلف این علم پیشرفت شایانی کرده است، در فتوگرامتری هوایی معمولا خروجی به شکل یک نقشه، یک طراحی یا یک مدل 3 بعدی از برخی از اجسام در دنیای واقعی و یا مدل 3 بعدی خود زمین می باشد.

 

نقشه برداری هوایی با فتوگرامتری

 

 

اهداف جمع آوری اطلاعات با نقشه برداری هوایی:

۱- نقشه برداری زمین (کارتوگرافی، توپوگرافی، شناسایی عوارض و ...)

۲- نقشه برداری دریا ( سطح دریا، دما، نوسان امواج و ...)

۳- بازبینی و دیده بانی گیاهان و انواع پوشش سطح زمین

۴- انجام شناسایی و اکتشافات مختلف

 

 فتوگرامتری هوایی با پهپادها (UAVs) 

افزایش استفاده از پهپاد برای فتوگرامتری هوایی در نقشه برداری های هوایی اصلا تعجب آور نیست. با استفاده از GPS، پهپاد ها این قابلیت را دارند که با حمل تجهیزات فتوگرامتری، نقشه برداری هوایی را با دقت بسیار بالایی انجام دهند. از آنجا که هواپیماهای سبک در مقایسه با پهپادها نیاز به هزینه بسیار بالایی برای اجاره کردن دارند استفاده از پهپادها بسیار مقرون به صرفه می باشد. و در مقابل با توجه با ارتفاع پایین تر آنها نسبت به سطح زمین از دقت بسیار بالایی در عکس برداری هوایی برخوردار هستند.

بسیاری از سازمان ها برای بررسی های سریع نواحی مختلف زمین، نیاز به استفاده از این وسایل بدون سرنشین دارند. و میزان استفاده از این تکنولوژی با سرعت زیادی نیز در حال رشد می باشد.

با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین مجهز به GPS، دوربین های دیجیتال و کامپیوتر های قدرتمند، نقشه برداری با دقت بسیار بالا در حدود 1 تا 2 سانتی متر ممکن می باشد.

استفاده از مولتی روترها (Multirotors) در نقشه برداری هوایی هنوز در مراحل بسیار اولیه خود قرار دارد. بسیاری از کاربرد های فوق العاده این هواپیماهای بدون سرنشین، فرصت گسترده و هیجان انگیزی را پیش روی این تکنولوژی قرار داده است.

 

ایجاد مدل ها و نقشه های سه بعدی (3D) با استفاده از فتوگرامتری هوایی

برای ایجاد نقشه های سه بعدی از فتوگرامتری هوایی، دوربین بر روی هواپیمای بدون سرنشین به صورت عمودی نسبت به سطح زمین قرار داده می شود. اما برای ایجاد مدل های سه بعدی بناها و یا سازه ها، دوربین به صورت افقی نصب می شود.

میزان همپوشانی عکس ها ۶۰ تا ۹۰ درصد از زمین یا مدل مورد بررسی در نظر گرفته می شود و مسیر پرواز بر اساس همین میزان پوشش مشترک برنامه ریزی می شود. تحقق صحت همپوشانی ۶۰ تا ۹۰ درصدی عکس ها توسط ناوبری دستی خلبان غیرممکن است. بنابراین ضروری است که هواپیماهای بدون سرنشین به تکنولوژی ناوبری مسیر اتومات (Waypoint Navigation Technology) مجهز باشند.

کاربردهای فتوگرامتری هوایی:

در میان کاربردهای نقشه برداری فتوگرامتری هوایی با وسایل بدون سرنشین (UAVs)، تولیدات زیادی وجود دارد که می تواند از تصاویر هوایی استخراج شود. این تولیدات عبارتند از:

۱- تولید DSM / DTM / DEM (مدل های سطحی)

۲- ارتوفتو سه بعدی (3D Orthophoto)یا تصاویر هوایی تصحیح شده ی مکانیدر سه بعد

۳- نقشه های منحنی میزان (Contour Maps)

۴- مدلسازی سه بعدی و تهیه نقشه شاخص های گیاهی

۵- نقشه برداری حجم

۶- برنامه ریزی و مدیریت جنگل ها

۷- مدلسازی سیل

۸- مدلسازی جمعیت

۹- کارتوگرافی و نقشه برداریفتوگرامتری هوایی با پهپاد

۱۰- برنامه ریزی شهری

۱۱- مدیریت خط ساحلی

۱۲- برنامه ریزی حمل و نقل

۱۳- به دست آوردن حجم معدن و میزان استخراج مواد معدنی

۱۴- باستان شناسی و غیره


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • دانلود کتاب
  • بک لینک